Будапештський музичний центр
ART1ST DESIGN STUDIO
Будапешт,
Угорщина

Будапештський музичний центр
ART1ST DESIGN STUDIO
Будапешт,
Угорщина

Art1st Design Studio

Будівля Будапештського Музичного Центру (БМЦ), унікальна з архітектурної та культурної точок зору, відкрила свої двері для відвідувачів навесні 2013 року. Це стало втіленням 30-річної мрії музиканта Ласло Гьоза – тромбоніста і викладача музики, який 17 років тому став засновником і генеральним директором BMC ltd. З 1996 року компанія займається підтримкою класичної, джазової та сучасної музики.

Від музиканта - музикантам

Діяльність БМЦ надзвичайно різноманітна: створення Національної Угорської Музичної Бази Даних і Біліотеки, робота в якості звукозаписувальної компанії, а також організація заходів. Постійно зростаючий фонд Музичної Бібліотеки налічує понад 10 000 примірників і містить актуальну інформацію про всіх значущих угорських композиторів та їхні твори.

Будівля Музичного Центру розташовується в розвиненому культурному районі Будапешта. Проект його реконструкції був розроблений в ARCHICAD компанією Art1st Design Studio Kft. Хоча більша частина приміщень Центру відкрита для всіх відвідувачів, в кожному куточку цієї 120-річної будівлі, реконструйованої наприватні пожертви, відчувається, що БМЦ був створений музикантом для музикантів. Об’єкт реконструкції був житловим будинком з розташованми на першому поверсі магазинами, зведенийу 1890 році в стилі неокласицизму. На розробку та реалізацію проекту знадобилося майже 10 років напруженої роботи. Ці зусилля повністю втілилися в дизайні інтер’єру, що відображає колосальні досягнення людей, які створили Музичний Центр у самому розпалі економічної кризи. Прості, зрозумілі та функціональні проектні рішення, що містять елементи ручної роботи, дозволили створити гарне, комфортне і затишне приміщення, незважаючи на його чималі розміри та ромаїття функцій.

Використання ARCHICAD дало можливість знизити вартість і не порушити терміни проектування. Наприклад, існувало понад 150 варіантів дверей будівлі, і специфікації, що генеруються автоматично, багато в чому заощадили час роботи архітекторів. Функція ARCHICAD Teamwork стала ключовою в організації спільної роботи над проектом. Взаємодія із замовником на раннії етапах проектування була побудована на використанні 3D-моделей, візуалізованих в Artlantis, що також полегшило процес прийняття рішень.

Зовнішній вигляд будівлі з вулиці до реконструкції

Внутрішній двір будівлі до реконструкції

Концертна Зала, Фото © Peter Kis

Внутрішній двір будівлі до реконструкції

Концертна Зала

Відповідно великій кількості напрямків дільності БМЦ, будівля містить різні приміщення та функціональні зони. Перший поверх майже повністю відкритий для публіки і включає простори Джаз-Клубу, ресторану, кав’ярні та Концертного залу площею 300м2 . Концертний зал розташовується в колишньому внутрішному дворі і сполучається з вулицею просторим вестибюлем, який займає обидві сторони будівлі. Природне освітлення залу здійснюється двома рядами ліхтарів, що скорочує необхідність використання штучного світла і відтворює атмосферу атріуму. Нерівна поверхня оголеної цегляної кладки стін не тільки дає цікавий вілузальний ефект, а й забезпечує унікальну акустику. Крім того, це рішення дозволило звести до мінімуму вартість оздоблення. Під консоллю балкона знаходяться чотири входи до зали, вбудовані в отворах, що існували раніше. Криволінійний підйом на стіни дубового покриття підлоги створює відчуття корабля, що пливе.

Концертна Зала, Фото © Peter Kis

Джаз-Клуб, Фото © Peter Kis

Джаз-Клуб

Двоповерховий простір Джаз-клубу розташовується з боку вулиці. Атріум, що знаходиться в центрі, дає відвідувачам можливість насолоджуватися музикою на кожному з двох рівнів. Перекриття першого поверху підвішені за допомогою шести металевих елементів до балок, що знаходяться вище. Таке елегантне рішення дозволило створити імітацію галереї внутрішнього двору і в той же час уникнути захаращення опорами простору нижнього рівня.

Дизайн інтер’єру клубу базується на застосуванні натуральних оздоблювальних матеріалів. При проектуванні огороджувальних конструкцій Джаз-клубу багато уваги було приділено його звукоізоляції, що забезпечило можливість використання цієї зони одночасно з Концертним Залом.

Бібліотека, Фото © Peter Kis

Бібліотека та Студії Звукозапису

Другий поверх будівлі став новою домівкою для офісів МБЦ. Тут також розташувалися студії звукозапису, Інформаційна База Даних, Бібліотека та Міжнародний Інститут Пітера Етвеша. Бібліотека вирішена дуже просто і функціонально і займає простір мезоніну 7-метрової висоти. Студії звукозапису, розміщені в задньому крилі, сполучені з приміщеннями першого і другого поверхів, з концертним залом і з репетиійною залою, що розташована у підвалі. Таким чином, записувати музику можна одночано в семи різних місцях.

Кутова Конференц-зала

На мансардному поверсі є кілька кімнат для студентів, що беруть участь у семінарах, організованих Інститутом Пітера Етвеша. На цьому ж рівні знаходиться найцікавіше приміщення будівлі – Кутова Конференц-зала, призначена для проведення невеликих заходів.

Завдяки своєму кутовому розташуванню, утвореному двома фасадними стінами і скатами даху, в приміщенні практично немає взаємно паралельних або перпендикулярних площин. Викривлення простору підкреслюється дубовим оздобленням усіх поверхонь.

Кутова Конференц-зала, Фото © Peter Kis

Актова зала і Терраса, Фото © Peter Kis

Загальне рішення

Перекриття Концертного залу одночасно слугує терасою, до якої можна потрапити через розсувні двері Актового Залу, розташованого на мансардному поверсі. В оздобленні інтер’єрів переважають чорний, білий та сірий кольори, із матеріалів – натуральний дуб, що добре поєднується з приємними і теплими на дотик поверхнями неоштукатуреної цегляної кладки. В якості підлогового покриття вестибюля та інших основних приміщень, доступних для великої кількості відвідувачів, був використаний полірований бетон. “Нашою метою було повне перетворення функції будівлі, що легко читається як в інтер’єрі, так і на фасадах”, – говорить архітектор Даніель Тороцкі. Прості та елегантні пропорції будівлі та елементів декору чудово вписуються у навколишню забудову, що дозволило обмежитися лише реставрацією фасадів. Над карнизом, що вінчає будівлю, починається зовсім інший світ, який підпорядковується симовлізму сучасної музики. Кут, утворений зовнішніми стінами, фактично відсутній, завдякои чому відкривається шлях крізь старі товсті стіни до внутрішного простору будівлі.

Головний вхід дещо втоплений вглибину та утворює ґанок з нависаючими над ним об’ємами другого поверху та мансарди. Великі засклені поверхні підкреслюють трансформацію житлового будинку в громадську будівлю і роблять кутовий вхід цілковито прозорим, створюючи атмосферу гостинності.

Вхід до Концертної Зали з Вестибюлю, Фото © Peter Kis

Вид на Вестибюль зі входу, Фото © Peter Kis

Вид на ріг будівлі з перехрестя, Фото © Peter Kis

Ріг

Металеві панелі, що утворюють кутовий елемент, поступово змінюють свій нахил і пропорції по мірі переходу від рівня вулиці до даху. Таким чином, обшивка першого поверху плавно трансформується у сонцезахисні пристрої, що захищають верхні рівні, через які в темний час доби пробивається світло вікон. Поетапне зменшення прозорості елементів, що формують ріг будівлі, підкреслює більш тонкий зв’язок зі світом музики, володіючи усамітнено верхніми рівнями. Для такого очевидного бажання створити акцент саме в цьому місці був ряд істотних передумов.

Справа в тому, що це єдина частина будівлі, яка проглядається з Будайської сторони Будапешта, і яка грала у свій час особливу роль в будинку до його реконструкції. З кутового балкона, який знаходився тут, у найрозкішнішій квартирі, відкривався вид на Дунай. У процесі реконструкції цей акцент було збережено і підкреслено ще більше. Для цього головний вхід перенесли з фасаду на ріг будівлі, який отримав додатковий розвиток при надбудові над ним протсору мансардного поверху. При розробці такого складного проекту велику роль відігравали розрізи та перетини, у створенні яких архітекторам допоміг ARCHICAD.

Майбутнє БMЦ

Ласло Гьоз залишив настанови щодо подальшої долі будівлі БМЦ, у своєму заповіті заборонивши змінювати його функціональне призначення, трансформувати або продавати його. Будапештський Музичний Центр є незалежною приватною організацією, керівництво якої зміниться не один раз, проте правила, встановлені засновником Центру, поважатимуться завжди.

Art1st Design Studio

www.art1st.hu
Студія була заснована у 1989 році і поступово перетворилася з невеликої фірми, що займається графічним дизайном у повноцінну компанію, яка надає різноманітні проектні послуги в Угорщині. В даний час в студії працюють 25 співробітників, що виконують до 250 проектів на рік.

Про GRAPHISOFT

Компанія href=”https://www.graphisoft.com/” target=”blank”> GRAPHISOFT® в 1984 році здійснилаBIMреволюцію, розробивши ARCHICAD® — перше в індустрії САПР BIM-рішення для архітекторів. GRAPHISOFT продовжує бути лідером на ринку архітектурного програмного забезпечення, створюючи такі інноваційні продукти, як BIMcloud™ — перше в світі рішення, спрямоване на організацію спільного BIM-проектування в режимі реального часу, EcoDesigner™ — перший в світі повністю інтегрований додаток, призначений для енергетичного моделювання та оцінки енергоефективності будівель, і BIMx® — лідируючий мобільний додаток для демонстрації та презентації BIM-моделей. З 2007 року компанія GRAPHISOFT входить до складу концерну Nemetschek Group.